Statut

Statut Miłośników Opinogóry

ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Stowarzyszenie o nazwie: „Towarzystwo Miłośników Opinogóry” zwane dalej Stowarzyszeniem, jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. 
  2. Stowarzyszenie może używać skrótu nazwy o brzmieniu „TMO”.

§ 2.

  1. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego Statutu.
  2. Stowarzyszenie działa na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Obszarem jego bezpośredniego działania jest gmina Opinogóra Górna.

§ 3.

Siedziba władz Stowarzyszenia mieści się w budynku Muzeum Romantyzmu  w Opinogórze Górnej, ul. Krasińskiego 9, 06-406 Opinogóra Górna.

§ 4.

  1. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną z chwilą zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym.
  2. Czas działania Stowarzyszenia jest nieoznaczony.
  3. Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków.
  4. Stowarzyszenie do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

§ 5.

Stowarzyszenie może używać pieczęci okrągłych i podłużnych z nazwą, adresem oraz numerami:  NIP, REGON, KRS.

§ 6.

Stowarzyszenie może ustanawiać tytuły, odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów obranych przez Stowarzyszenie lub dla niego samego.

ROZDZIAŁ II

Cele stowarzyszenia

§ 7.

Stowarzyszenie realizuje następujące cele:

  1. popularyzowanie historii oraz współczesnego oblicza miejscowości Opinogóra Górna, a także działanie na rzecz rozwoju społecznego i kulturalnego gminy Opinogóra Górna, upowszechnianie wiedzy o historii Opinogóry i Ordynacji Krasińskich, ze szczególnym uwzględnieniem dorobku twórczości romantycznego poety Zygmunta Krasińskiego oraz roli rodu Krasińskich w historii Polski; 
  2. aktywizacja społeczna i gospodarcza mieszkańców gminy  Opinogóra Górna, w zakresie upowszechniania kultury, rozwijania i promowania lokalnych inicjatyw społecznych  wzmacniających więź miejscowej ludności z Małą Ojczyzną, pielęgnowanie jej tradycji;
  3.  zwiększanie aktywności  osób starszych w życiu społecznym i gospodarczym;
  4. promocja ludzi społecznie zaangażowanych oraz utalentowanych;
  5. inicjowanie działań na rzecz ochrony środowiska oraz zabytków architektury i krajobrazu;
  6. wspieranie inicjatyw na rzecz bezpieczeństwa, porządku i estetyki wsi;
  7. przeciwdziałanie  zjawiskom wykluczenia społecznego;
  8. wspieranie wszelkich inicjatyw społecznych, dobroczynności, ochronny zdrowia;                   
  9. promocja i organizacja wolontariatu;
  10.  wspieranie wszelakich form współpracy z samorządami różnych szczebli;
  11.  wspieranie inicjatyw ważnych dla społeczności lokalnej i darczyńców; 
  12.  kształtowanie postaw utożsamiania się mieszkańców gminy oraz całej ziemi ciechanowskiej z dziedzictwem kulturowym Opinogóry;

§ 8.

Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:

  1. współdziałanie z samorządem Gminy Opinogóra, z instytucjami i stowarzyszeniami oraz lokalnymi liderami, a także ze środowiskami samorządowymi Ziemi Ciechanowskiej i Mazowsza; 
  2. współdziałanie z Muzeum Romantyzmu w Opinogórze;
  3. współpracę ze środowiskami akademickimi Ciechanowa i Mazowsza oraz gminnymi szkołami;
  4. lobbowanie na rzecz rozwoju i promocji Opinogóry;
  5. działanie na rzecz zwiększania liczby członów Stowarzyszenia;
  6. udział w lokalnych i regionalnych przedsięwzięciach kulturalnych;
  7. wspieranie lokalnych inicjatyw społecznych członków Stowarzyszenia;
  8. przekazywanie projektów odpowiednim władzom, instytucjom, organizacjom społecznym i organom administracji samorządowej;
  9. gromadzenie zbiorów dokumentujących przeszłość i teraźniejszość regionu;
  10.  działalność  wydawniczą w zakresie dokumentacji archiwalnej, wspomnień, albumów, kart widokowych, czasopism i innych publikacji mających na celu upowszechnianie wiedzy o regionie;
  11.  redagowanie lokalnego kwartalnika „Gazeta Opinogórska” oraz wydawanie publikacji książkowych i innych związanych z Opinogórą;     
  12.  współorganizowanie lub inicjowanie zjazdów, konferencji, odczytów, spotkań autorskich, dyskusji publicznych, wystaw, konkursów, imprez, biesiad i wycieczek związanych z celami statutowymi Towarzystwa;
  13.  współpracę i wymianę doświadczeń z instytucjami i Towarzystwami regionu;
  14.  inicjowanie wydawnictw artystycznych i reklamowych o Opinogórze;
  15.   informowanie opinii publicznej o podejmowanych działaniach i ich wynikach za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz własnych wydawnictw;
  16.  współdziałanie z innymi jednostkami i organizacjami przeciwko wykluczeniu społecznemu mieszkańców; 
  17.  wspieranie zespołów ludowych i grup artystycznych;

Rozdział III

Członkowie Stowarzyszenia

Ich prawa i obowiązki

§ 9.

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

  1. zwyczajnych;
  2. wspierających;
  3. honorowych.

§ 10.

Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może zostać osoba pełnoletnia, która złożyła pisemną deklarację o przystąpieniu do Stowarzyszenia, oraz zobowiąże się do przestrzegania Statutu.

§ 11.

Członków zwyczajnych w drodze uchwały przyjmuje Zarząd Stowarzyszenia przy obecności ¾ składu.

§ 12.

Członkiem wspierającym może być obywatel Polski lub cudzoziemiec, osoba fizyczna lub osoba prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową, merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia. 

§ 13.

Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która w zdecydowany sposób przyczyniła się do realizacji statutowych działań Stowarzyszenia. Tytuł członka honorowego oraz towarzyszące temu odznaki lub medale nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu Stowarzyszenia.

§ 14.

Członkowie Założyciele stają się członkami zwykłymi Stowarzyszenia po jego zarejestrowaniu.

§ 15.

Członek zwyczajny ma prawo do:

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia;
  2. uczestnictwa we wszystkich działaniach organizowanych przez Stowarzyszenie;
  3. zgłaszania wniosków i propozycji do władz Stowarzyszenia.

§ 16.

Członkowie wspierający i honorowi mają prawo do udziału z głosem doradczym w zebraniach organów Stowarzyszenia.

§ 17.

Do obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia należy:

  1. aktywne uczestnictwo w pracach i realizacji celów Stowarzyszenia;
  2. przestrzeganie statutu, regulaminów, uchwał władz Stowarzyszenia;
  3. uczestniczenie w walnych zebraniach członków;
  4. dbanie o dobre imię i wizerunek Stowarzyszenia;
  5. systematyczne opłacanie składek członkowskich. 

§ 18.

Członkowie wspierający i honorowi są zobowiązani do pomocy w realizacji celów Stowarzyszenia.

§ 19.

1. Członkostwo ustaje na skutek:

      1) skreślenia z listy członków w przypadku:

             a) dobrowolnego wystąpienia zgłoszonego na piśmie Zarządowi,

             b) śmierci członka,

             c) zalegania z opłatą składek za okres 12-tu miesięcy pomimo upomnienia;

      2) wykluczenia podjętego w drodze uchwały przez Zarząd większością 2/3 głosów                   
              z powodu:

            a) działania na szkodę Stowarzyszenia,

            b) prowadzenia działalności rażąco sprzecznej z niniejszym statutem.

 2. Od decyzji Zarządu w przedmiocie skreślenia przysługuje odwołanie w terminie 30 dni do Walnego Zebrania, którego uchwała w powyższej sprawie jest ostateczna. Odwołanie należy złożyć za pośrednictwem Zarządu Stowarzyszenia. 

Rozdział IV

Władze  Stowarzyszenia

§ 20.

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie;
  2. Zarząd Stowarzyszenia;
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 21.

  1. Wybór władz określonych w art. § 20, pkt. 2-3 odbywa się w głosowaniu tajnym lub jawnym, zgodnie z uchwałą podjętą przez Walne Zebranie, na którym odbywają się wybory.
  2. Kadencja Zarządu i Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
  3. W przypadku rezygnacji lub odwołania któregoś z członków Zarządu Stowarzyszenia lub Komisji Rewizyjnej uzupełnienie składu następuje przez powołanie jednej z osób wpisanych na listę rezerwowych członków Zarządu Stowarzyszenia lub Komisji Rewizyjnej.  Czynności tej dokonują poszczególne organy we własnym zakresie, zgodnie z Regulaminem Pracy Zarządu i Komisji Rewizyjnej.  

§ 22.

Walne Zebranie

  1. Walne Zebranie jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. Może ono mieć charakter zwyczajny lub nadzwyczajny.
  2. Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd, co najmniej jeden raz w roku lub częściej w razie potrzeby, powiadamiając o jego terminie, miejscu i propozycjach porządku obrad wszystkich członków w skuteczny sposób, co najmniej 7 dni przed terminem.
  3. Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd oraz na pisemny, uzasadniony wniosek, co najmniej ½ liczby składu osobowego Komisji Rewizyjnej, lub co najmniej 5 członków stowarzyszenia w każdym czasie dla obradowania nad pilnymi sprawami, dla których zostało zwołane z zachowaniem procedury jak w ust. 2.
  4. Walne Zebranie o charakterze sprawozdawczym zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz w roku, zaś sprawozdawczo-wyborcze co cztery lata.
  5. W Walnym Zebraniu biorą udział członkowie zwyczajni Stowarzyszenia oraz z głosem doradczym członkowie wspierający, honorowi i zaproszeni goście.
  6. Uchwały Walnego Zebrania zapadają  w głosowaniu jawnym większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych członków, chyba, że dalsze postanowienia statutu stanowią inaczej. Walne Zebranie może zdecydować o przeprowadzeniu głosowania tajnego.

§ 23.

Do kompetencji Walnego Zebrania należy:

  1. uchwalenie i zmiany Statutu; 
  2. uchwalanie programu działania, wytyczanie kierunków działalności merytorycznej   i finansowej Stowarzyszenia;
  3. wybieranie i odwoływanie Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej; 
  4. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
  5. udzielanie absolutorium Zarządowi;
  6. uchwalanie regulaminu Walnego Zebrania;
  7. uchwalanie wysokości składek członkowskich;
  8. nadzorowanie działalności finansowej Stowarzyszenia;
  9. podjęcie uchwały w sprawie prowadzenia działalności gospodarczej;
  10.  przyjmowanie członków honorowych; 
  11.  nadawanie odznaczeń, tytułów; 
  12.  rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
  13.  rozpatrywanie skarg członków zwyczajnych Stowarzyszenia na działalność Zarządu;
  14.  podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku. 

§ 24.

  1. Walne Zebranie  Stowarzyszenia inicjuje prezes Zarządu:
  2. następuje wybór prezydium Walnego Zebrania w osobach przewodniczącego                       i protokólanta; 
  3. skład prezydium można poszerzyć o członków z zaproszonych gości;
  4. przebieg obrad Walnego Zebrania jest protokołowany;
  5. w zależności od potrzeb powołuje się komisje (skrutacyjną, wnioskową i inne). 
  6. Każdemu członkowi przysługuje jeden głos.
  7. Głosowanie na Walnym Zebraniu odbywa się bezpośrednio, to znaczy, że spośród uprawnionych głosują osobiście tylko członkowie Stowarzyszenia obecni na Zebraniu.
  8. Głosowania są jawne lub tajne, w zależności od decyzji zebranych. 
  9. Odwołanie Członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej, wymagają kwalifikowanej większości, co najmniej 50% plus 1 głos przy obecności połowy członków Stowarzyszenia.  
  10. W przypadku braku wymaganej ilości członków w pierwszym terminie, po 15 minutach odbywa się drugie Walne Zebranie władne do podejmowania wiążących uchwał bez względu na ilość obecnych członków.

§ 25.

Zarząd Stowarzyszenia

  1. Zarząd Stowarzyszenia jest organem wykonawczym i zarządzającym Stowarzyszenia.
  2. Zarząd kieruje działalnością Stowarzyszenia i odpowiada za swą działalność przed Walnym Zebraniem.

§ 26.

  1. Zarząd składa się z siedmiu członków, w tym: prezesa, wiceprezesa, sekretarza i skarbnika oraz trzech członków Zarządu – wybranych przez Walne Zebranie spośród Zwyczajnych Członków Stowarzyszenia,
  2. Na Walnym Zebraniu powołuje się jednego rezerwowego członka Zarządu, który uzupełni skład Zarządu, w przypadku rezygnacji z funkcji w trakcje kadencji, 
  3. W przypadku rezygnacji z funkcji osób funkcyjnych (prezes i skarbnik) konieczne jest zwołanie Walnego Zebrania. 

§ 27.

Do kompetencji Zarządu należy:

  1. kierowanie działalnością  Stowarzyszenia zgodnie ze Statutem i uchwałami Walnego Zebrania;
  2. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
  3. zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszeni;
  4. powoływanie stałych i okresowych komisji problemowych;
  5. przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia, zwoływanie Walnego Zebrania członków.

§ 28.

  1. Uchwały Zarządu zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków. W razie równej ilości głosów decyduje głos prezesa.
  2. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał. 
  3. Posiedzenia członków Zarządu są protokołowane.

§ 29.

Sposób reprezentacji:

Oświadczenia woli w imieniu Stowarzyszenia, w tym zaciągania zobowiązań majątkowych składają dwaj Członkowie Zarządu łącznie.

§ 30.

Komisja Rewizyjna

  1. Komisja Rewizyjna jest organem nadzorczym Stowarzyszenia.
  2. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób i wybiera spośród siebie przewodniczącego.
  3. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia.
  4. Na Walnym Zebraniu powołuje się jednego zastępcę członka Komisji Rewizyjnej, który uzupełni skład organu w przypadku rezygnacji z funkcji w trakcie kadencji. 
  5. Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów przy obecności wszystkich członków Komisji.

§ 31.

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:

  1. kontrola działalności statutowej, finansowej i gospodarczej Stowarzyszenia oraz przedstawianie wniosków i zaleceń pokontrolnych władzom Stowarzyszenia;
  2. ocena pracy Zarządu, w tym corocznych sprawozdań i bilansu;
  3. składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu sprawozdawczym lub sprawozdawczo – wyborczym i składanie wniosków o udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi; 
  4. wnioskowanie o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania.

§ 32.

Członkowie Komisji Rewizyjnej mają prawo udziału z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu.

ROZDZIAŁ V

Majątek Stowarzyszenia

§ 33.

  1. Na majątek i fundusze stowarzyszenia składają się:
  1. składki członkowskie;
  2. dotacje i subwencje;
  3. darowizny i zapisy;
  4. ofiarność publiczna;
  5. wpływy z odpłatnej działalności statutowej;
  6. wpływy z nawiązek zasądzonych przez sądy.
  7. Majątkiem Stowarzyszenia zarządza Zarząd. 
  8. Cały swój dochód Stowarzyszenie przeznacza na działalność statutową.

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia końcowe

§ 34.

Zmiana statutu

Zmiany statutu mogą nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków, podjętej większością głosów, w obecności co najmniej 2/3 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.

§ 35.

Likwidacja Stowarzyszenia

  1. Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia wymaga kwalifikowanej większości 2/3 głosów, przy obecności co najmniej połowy członków zwyczajnych.

2. Uchwała Walnego Zebrania o rozwiązaniu Stowarzyszenia określi sposób likwidacji oraz cel na jaki ma być przeznaczony majątek Stowarzyszenia po wypełnieniu jego zobowiązań.

§ 36.

W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy prawa.

§ 37.

Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji w KRS.